На 15 октомври 2024
г., вторник, от 18:00 ч., Галерия „Възраждане“
има удоволствието да Ви покани на официално откриване на изложба живопис
„Сузана и старците“ на проф. Анри Кулев.
Творбите ще можете да разгледате на живо, в салона на
галерията, както и на сайта и на фейсбук страницата на галерията през
следващите три седмици – до 04 ноември 2024 г.
Очакваме Ви!
Мнозина
познават сюжета на древната притча, а останалите трябва да прочетат 13-та глава
от Книгата на пророк Даниил в Старият завет. Там всичко е изведено пределно
ясно за целите на поучителния разказ: Сузана е светица, старците са мерзавци,
младежът Даниил (който всъщност е разследващ прокурор и бъдещ пророк) е
по-мъдър от старите оглупели съдии.
Ако
изключим обаче божествената нишка на пророка Даниил и останем при грубия сюжет,
възниква един прекрасен въпрос:
Въпросът
за гледната точка.
Защо
всички велики художници от Възраждането, с такова вдъхновение, са рисували
голата Сузана, а почти никой не се е развълнувал и нарисувал сцената „Съдът над
старците“ ?
С
очите на старците са гледали и Гвидо Рени, Лоренцо Лотто, Рубенс, Ван Дайк,
Веронезе,Тинторето, Тиеполо, Рембрант и дори Артемизия Джентилески, а заедно с
тях още хиляди знайни и незнайни художници са движели четките си по
съблазнителните форми на Сузана. Влезли в собствените си картини, през
воайорските погледи на старците, те също като тях са материализирали желанието
си за физически допир до тялото на младата жена. А през картините им това
желание е завладяло и милиони зрители... Всички сме в кюпа... Цялото културно
човечество наднича в закътаната градина до басейна и очите му лазят по сластните
форми на Сузана в интерпретация на Тициан, Джузепе Бартоломео, Якоб Йорданс та
чак до Пикасо. Посланието е толкова ясно, че дори един от големите американски
художници на 20-ти век Томас Харт Бентон е включил в картината си себе си като
воайор. Във всяка една от тези прекрасни живописни композиции следим сюжета през очите на похотливите старци.
А
ако историята е разказана от гледната точка на Сузана? Млада, красива жена,
която гледа с насмешка секси напъните на възрастните си ухажори. За разлика от
старците, тя моментално е оценила ситуацията и е решила, че „Мисията е невъзможна“.
Това
всъщност е и идеята в моите петнадесет
картини. Изложбата би могла да се нарече и така „Гледната точка на Сузана“. Два
свята – на младата жена и този на старците, херметично затворени един за друг -
сексуално, възрастово, финансово.
Като
пример една от композициите:
Затворени
в тежки водолазни скафандри, старците са от света на „принудителното дишане“,
на липсата на кислород, на сексуална сила. Сузана – свободно дишаща под водата
с пищно разлети форми. Търсеща, но ненамираща
контакт с двамата смелчаци, потопили се в дълбините на нейната сексуалност.
Следващата композиция носи същото послание:
Старците са херметично затворени в пясъчния часовник,
засипани от изтичащото време. Погледът на Сузана е насочен към зрителя,а
мисълта и вероятно скита в бъдещето.
В
друга картина виждаме скучаещата в басейна Сузана и долетелите на крехките
крила на надеждата изнемощели старци. Красивата Сузана дори не забелязва тези
досадни хвърчащи създания.
Невъзможният
контакт личи и от следващата композиция.
Залязващото
слънце (на живота им?) ще отнесе в дрезгавината на нощта двамата злополучни
воайори, които като слоести облаци се носят в небето. Хладният вятър на нейното
безразличие ще отвее зад хоризонта злополучните вавилонски пенсионери.
И
т.н. и т.н. .
Моля,
любезната публика да продължи тази своеобразна кино разходка в картините, осмисляйки
сюжета през тази гледна точка. И да измисли по-добре от мен собствени истории
нещо,което е и една от функциите на
живописта като изкуство. Накрая, отдавайки почит на огромния талант на
гореспоменатите художници, реших да използвам един от любимите приоми на
изкуствения интелект – компилацията. Срамежливата кражба на различни цитати „а ла“
са коронния номер на светлото компютърно бъдеще градено от A.I.. За това тук там в
композициите съм вмъкнал образи (цитати) от Тициан, Рубенс, Босх като
предоставям на интелигентната публика да ги открие и оцени.
Приятно
гледане!
Анри Кулев.
Оставете коментар